Communicatie

Doe jij al aan upchunken en downchunken?

“Aan wat?!” Up- en downchunken. Ik leg het zo uit. Maar ga eerst eens bij jezelf na: ben jij meer iemand van de grote lijnen of wil je alles tot achter de komma weten?

Zoek jij gewoon een digitale camera, super easy in gebruik met verschillende programma’s en lekker compact? Of ben je iemand die precies wil weten wat het interne geheugen is en of dat uit te breiden is, welke type beeldsensor erin zit, wat de minimale en maximale brandpuntsafstand is, wat het diafragmabereik is, enzovoort. Je snapt wat ik bedoel.

In de basis houd ik persoonlijk van globaal. Concepten. Ideeën. De details volgen wel. Of geloof ik wel. Zo blijft er ruimte voor interpretatie en invulling. Ik word vaak ook een beetje ongeduldig of kriebelig als ik met iemand werk die wel alles tot op de naad wil uitpluizen. Of nog erger, van mij verwacht dat ik dat doe. Dat is wie ik ben. En ook wat ik doe. Ik ben een conceptdenker.

Toch vind ik de details net zo belangrijk. Sterker nog. Het gaat juist om de details. Ik heb er ook oog voor, durf ik wel te zeggen. Als marketing- en communicatieprofessional ben ik in staat om een concept tot in detail te realiseren. In mijn vak wordt heel veel gebruik gemaakt van ‘up- en downchunken’. Zo zorgen wij marketeers 😉 dat we aan de belevingswereld en informatiebehoefte van verschillenden mensen in de doelgroep beantwoorden. Kijk maar eens goed naar de informatie op de website van bijvoorbeeld Coolblue.

Chuncken

Chunken is een methode om van abstractieniveau te veranderen in je communicatie. Downchunken is concreter omschrijven. Bij upchunken schets je een abstracter beeld.

Een simpel voorbeeld:

Downchunken = fruit > appels > glanzende, frisgroene, zoetzure Granny Smith
Upchunken = wit-blauwe Nike Air Max 90 met koraalkleurige accenten en witte veters > sneakers > schoenen

Er zijn dus mensen die beslissingen nemen op basis van een idee, concept of gevoel. Zij willen die camera omdat ze hem makkelijk overal mee naar toe kunnen nemen om herinneringen vast te leggen. Geen probleem als dat plaatje een keer niet helemaal perfect is.

Iemand anders wil die camera om er de perfecte foto’s mee te maken. Om te experimenteren met diafragma’s, sluitertijden en scherptediepte. Voor hem is het belangrijk dat alle instellingen handmatig aan te passen zijn. Dat hij de beelden in RAW-formaat kan schieten om later nog te bewerken.

De een vindt een goede, globale omschrijving voldoende. De ander wil een volledig overzicht van alle specificaties. Voor de een schrijf je dus een geüpchunkte beschrijving van de camera. Voor de andere een gedownchunkte versie.

Persoonlijke communicatie

Klinkt best logisch, toch? Wist je dat je dit ook kunt toepassen in je persoonlijke communicatie. (Tadaaaaaa!! Verhelderend inzicht!)

Je maakt dit vast ook wel eens mee. Je partner of die ene collega die zo lang van stof is en tot in detail zijn verhaal uit de doeken doet. Of juist andersom: jij wil graag precies weten waar iemand naar op zoek is en het antwoord is: “Nou gewoon, een fijn paar schoenen.” Of je vraagt aan je puberzoon hoe zijn dag was en alles wat hij zegt is: “Goed.”

Wat er dan gebeurt is, dat je niet echt contact maakt. Je krijgt niet de informatie die je nodig hebt of je haakt af omdat je niet op hetzelfde level communiceert. Toch jammer. Want hoe fijn is het om echt contact te maken met mensen om je heen? Met die collega zodat hij jouw idee snapt en er enthousiast over wordt?

Levellen

Je kunt eenvoudig vragen stellen om te zorgen dat jullie op hetzelfde level komen.

Upchunken

  • Waar is dit een voorbeeld van?
  • Waarom doe je dat?
  • Wat is je intentie?
  • Wat wil je bereiken?
  • Wat levert het je op?
  • Welk gevoel geeft het je?

Downchunken

  • Kun je voorbeelden geven?
  • Wat bedoel je precies?
  • Vertel er eens wat meer over?
  • Wie deed wat?
  • Wanneer gebeurde wat?
  • Hoe ziet het eruit?

Hoe simpel kan het zijn? En tegelijkertijd misschien nog niet zo makkelijk om bewust toe te passen. Laat staan onbewust. Ik ga eens flink oefenen de komende tijd. Doe je mee?