Hoe praat je over de dood?
Dat er een moment komt dat we afscheid moeten nemen van iemand die ons dierbaar is, weten we wel. Op enig moment krijgen we daar allemaal mee te maken. Erover in gesprek gaan is vaak nog niet zo makkelijk. Je wil de juiste woorden kiezen. Als je een uitvaartorganisatie bent, is dat misschien nog wel nog belangrijker. Als mens mag je nog wel eens onhandig zijn. Als professionele dienstverlener kun je je dat niet permiteren.
Als uitvaartondernemer wil je met respect en op de juiste toon vertellen over wie je bent en wat je kunt betekenen. Een toon die past bij de mensen voor wie je klaarstaat en een toon die past bij wie je als bedrijf bent. Ook wil je toon en taal gebruiken die passen bij deze tijd. We praten tegenwoordig anders en opener over de dood, dan vroeger. Toch is het nog steeds belangrijk om je woorden te wegen en met gevoel te kiezen. Je wil helder en duidelijk zijn, maar niet hard en confronterend.
Naast mijn werk als uitdrukkelijk Silvia, geef ik ook woorden op momenten dat anderen die vaak niet hebben, zoals bij een afscheid. Toen ik gevraagd werd om voor Van Kessel Uitvaartverzorging de content en copy te verzorgen voor hun nieuwe website, kon ik die kwaliteiten mooi samen brengen.
Eigentijds met respect voor historie
Ik maakte kennis met Maartje van Kessel. Zij is naast haar vader Theo mede-eigenaar geworden van Van Kessel Uitvaartverzorging. Het bedrijf dat haar opa meer dan 50 jaar geleden startte. Van generatie op generatie ondersteunen zij als familie, families in Deurne, Gemert en omgeving in de moeilijkste tijd van hun leven. Iedere dag doen zijn er alles aan om te zorgen dat iemand een passend en persoonlijk afscheid krijgt. Of dat nu begraven of cremeren is. Groots of juist heel intiem. In de kerk, op een plek die voor de overledene speciaal was of op één van hun eigen locaties.
Door de uitbreiding met hun nieuwe locatie in Gemert, moest de website worden aangepast. En Maartje vond dat het ook tijd was voor een nieuwe en eigentijdse uitstraling. Iets van deze tijd dat tegelijkertijd hun historie als familiebedrijf in de regio respecteert.
Een uitvaart markeert een afscheid,
de herinneringen die we delen leven voort.
Samenspel van vorm en inhoud
Daar zijn we samen mee aan de slag gegaan. Spiegel crossmedia communicatie verzorgde het design en de techniek van de nieuwe huisstijl en website. Samen met Maartje heb ik de content vormgegeven. We zijn begonnen met hun eigen verhaal en geschiedenis waarin hun generatielange binding en betrokkenheid met de mensen in de omgeving centraal staat. Vervolgens brachten we de belangrijkste informatie, inspiratie en vragen en antwoorden die mensen hebben rondom (het regelen van) een afscheid, in kaart en vertaalden die naar een heldere opbouw van de website. Praktische zaken, persoonlijke wensen, keuzes die je moet of kan maken en nazorg. Op basis daarvan ben ik met de tekst aan de slag gegaan zodat er een samenspel van vorm en inhoud ontstond waarmee we mensen op een prettige manier door de informatie heen leiden.
Om Maartje te ondersteunen heb ik ten slotte ook alle teksten in het cms gepubliceerd. Een bijzonder project dat ik met veel liefde heb gedaan.